SEO technieken: welke linkbuilding strategieën werken? Als u in 2022 een website op Google wilt rangschikken, kunt u niet voorbijgaan aan het belang van linkbuilding en de noodzaak om een solide strategie te ontwerpen die u helpt links van goede kwaliteit te krijgen. Inderdaad, links blijven een van de drie belangrijkste rankingfactoren op zoekmachines.
Maar daar is het dan, linkbuilding kost tijd en moeite. Dit is een moeilijke taak, daarom zien degenen die erin slagen om met succes tactieken te implementeren om betere links op te bouwen dan hun concurrenten, gewoonlijk een aanzienlijke groei in hun organische verkeer of inkomsten.
We zijn dieper ingegaan op linkbuilding voor SEO in onze gids voor backlinks , die u moet lezen als een inleiding om het hoe en waarom achter deze essentiële pijler van elke succesvolle campagne te begrijpen.
De belangrijkste redenen waarom je sterk moet focussen op linkbuilding zijn:
- U komt hoger in Google en andere zoekmachines.
- Google vindt nieuwe pagina’s op uw site sneller.
- U zult als bedrijf meer geloofwaardigheid en vertrouwen genieten.
- U kunt profiteren van gericht verwijzingsverkeer.
U kunt linkbuilding niet negeren en u moet er zeker van zijn dat u tactieken toepast die u een concurrentievoordeel geven. In deze handleiding laten we u zien hoe u dit doet.
Wat zijn de belangrijkste elementen van een goede linkbuildingstrategie?
Linkbuilding is rijker dan het lijkt, en niet alleen qua complexiteit van de tactieken die de meeste impact hebben en de beste resultaten opleveren.
Bij het plannen van een linkbuildingstrategie moet je onthouden dat niet alle links gelijk zijn en dat er belangrijke elementen zijn voor succes.
Vermijd het blindelings bouwen van links. Daarmee bedoelen we dat je moet weten hoe een echt goede link er voor jou uitziet, en dat hoe meer je streeft naar goede links, hoe groter de impact die je zult zien. Dit zijn de essentiële componenten van een goede linkbuildingstrategie waarop u zich moet concentreren. Ze helpen je te begrijpen hoe een goed linkprofiel eruitziet.
Tiered linkbuilding
Onze links worden geplaatst volgens een Tired linkbuilkding techniek. Wat is Tiered inkbuilding juist? Om het zo eenvoudig mogelijk te stellen, is tiered link building het proces van het bouwen van backlinks voor je backlinks. Het idee erachter is dat je genoeg autoriteit kunt produceren om PageRank aan je pagina door te geven als je deze gelaagde links in bulk creëert. Uw webpagina moet natuurlijk aan het eind van de keten staan.
Deze manier van linkbuilden zorgt ervoor dat de websites waar uw Moneysite links op staan extra geboost worden.Door backlinks naar die websites te sturen via Tiers 2 en Tiers 3 krijgen uw Money links een extra waarde voor Google. Hie zit juist het verschil waarmee wij ons onderscheiden van andere link building bureaus.
Zie voorbeeld hieronder van een Tired link building diagram
A is de website waar de backlinks naar jou website op staan. Die websites krijgen backlinks van de websites op lijn B. Deze website op hun beurt krijgen links van lijn C … En zo bouwen lagen op waardoor de backlinks die op de A websites staan enorm krachtig worden.
1. Contextuele links
De links op een pagina waarop eerder wordt geklikt, zijn meestal het meest waardevol en kunnen de meeste impact hebben op de ranglijst. PageRank is hoe Google de waarde van een link meet. En de bijbehorende patentaanvraag zegt dat verschillende functies die aan links zijn gekoppeld, een game-changer zijn.
Bill Slawski legt het als volgt uit:
Als een link zich in het hoofdinhoudsgebied van een pagina bevindt, een lettertype en kleur gebruikt waardoor deze opvalt, en tekst heeft waardoor u erop wilt klikken, kan deze een goede hoeveelheid PageRank doorgeven. Aan de andere kant, als het functies combineert waardoor er minder snel op wordt geklikt, als het bijvoorbeeld in de voettekst van de pagina staat, dezelfde kleur heeft als de rest van de tekst op de pagina, met hetzelfde lettertype, en het gebruikt ankertekst waar mensen niet in geïnteresseerd zijn, het brengt misschien niet veel PageRank over.
Contextuele links, die bijvoorbeeld in de hoofdtekst van de inhoud van een webpagina worden geplaatst, en niet in de voettekst of de zijbalk, zijn over het algemeen links van hogere kwaliteit en het zijn essentiële elementen van een goede strategie.
2. Een hoog percentage gevolgde links
Niet alle links passeren PageRank, en niet alle hebben een impact op de positie van een site.
Links kunnen verschillende attributen hebben. De belangrijkste om te weten zijn: nofollow, gesponsord en UGC.
Links met het kenmerk rel=”nofollow” geven aan dat Google ze niet mag crawlen en dat de twee sites niet met elkaar in verband mogen worden gebracht vanuit een rangschikkingsperspectief.
De kenmerken Rel=”sponsored” geven aan dat men voor de link heeft betaald (en daarom mag de PageRank niet worden verzonden).
Rel=”UGC” markeert links die afkomstig zijn van door gebruikers gegenereerde inhoud, zoals forums of blogopmerkingen. Dit kenmerk geeft aan dat dit geen redactionele links zijn en manipulatief kunnen zijn.
Als een link wordt gevolgd (soms ook dofollow genoemd, hoewel dit technisch onnauwkeurige terminologie is), betekent dit dat er geen attribuut is om te voorkomen dat de PageRank wordt verzonden. Een goed linkprofiel zou een hoog percentage van die links moeten bevatten, op voorwaarde dat ze afkomstig zijn van kwaliteitsbronnen.
3. Redactionele links
Redactionele links zijn simpelweg links die bestaan omdat een derde partij heeft besloten een link van hun site aan de jouwe toe te voegen, en niet vanwege een betaling of andere stimulans, noch omdat je deze hebt geplaatst om je positie te verbeteren.
Redactionele links zijn het meest effectief, en Google geeft dit duidelijk aan in haar richtlijnen: links die niet in deze categorie vallen, kunnen als kunstmatig worden beschouwd.
4. Een focus op links van unieke verwijzende domeinen
Een geweldig linkprofiel zal links hebben die afkomstig zijn van een groot aantal unieke verwijzende domeinen in plaats van steeds weer dezelfde paar domeinen.
Een goede strategie moet altijd gericht zijn op tactieken waarmee een linkbuilding-campagne links kan krijgen van nieuwe domeinen, die nog nooit eerder naar deze site hebben verwezen, om het aantal unieke verwijzende domeinen te vergroten.
Velen zijn het erover eens dat het hebben van links van meer unieke domeinen een site kan helpen goed te ranken. In deze blogpost stelt Nick Eubanks: “Als ik sites met een veel lagere autoriteit zie, hebben ze vaak een veel hogere verwijzende rootdomeinratio dan hun concurrenten. »
5. Sterke thematische relevantie
Links moeten afkomstig zijn van sites en inhoud die nauw verband houdt met het onderwerp waar uw site over gaat. Het is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat u niet zomaar links bouwt, maar goede links.
Onthoud dat oorspronkelijk, als de links op internet bestaan, het bedoeld is om een gebruiker van pagina A naar pagina B te brengen. Als je dit weet, waarom zou een link je dan naar iets leiden dat niets te maken heeft? Dat zou toch geen zin hebben? Zorg er dus voor dat u dit principe volgt wanneer u ernaar streeft om links te bouwen.
Om in de juiste mindset te komen bij het zoeken naar linkmogelijkheden, moet je jezelf afvragen of je ze nog steeds zou zoeken als Google niet bestond, of als het geen links in zijn algoritme gebruikte. .
Als het antwoord ja is, kan het zijn dat u kwaliteitsverwijzingsverkeer verwacht of een toename van uw naamsbekendheid of autoriteit. Dit betekent meestal dat het afkomstig is van een thematisch gerelateerde site waar uw publiek tijd online doorbrengt.
Als het antwoord nee is, is dat een goed teken dat de link niet relevant is voor uw bedrijf.
6. Een natuurlijke mix van ankerteksten
Ankertekst is de tekst die wordt gebruikt om van de ene pagina naar de andere te verwijzen.
Wanneer we naar een site verwijzen, hebben we natuurlijk de neiging om te verwijzen naar de naam van het merk, de titel van het artikel of misschien om uitdrukkingen te gebruiken zoals “klik hier”.
Het algoritme van Google heeft de neiging om ankertekst te gebruiken als een indicatie van waar de pagina over gaat, zodat het de ranking kan beïnvloeden.
Google stelt echter duidelijk dat geoptimaliseerde ankertekst (met behulp van uw primaire doelzoekwoorden of zakelijke termen) in strijd is met de richtlijnen, en het is bekend dat overmatig gebruik van dit type tekst zowel handmatige acties als algoritmische filters activeert.
Je linkprofiel moet een natuurlijke mix bevatten, zonder al te opvallende pieken van links met behulp van geoptimaliseerde ankertekst.
Strategische typologie van Link Building
Een paar maanden geleden hebben we 850 SEO-professionals ondervraagd om erachter te komen welke strategieën en tactieken voor linkbuilding ze het meest gebruiken, en ze vertelden ons als bonus een heleboel interessante bevindingen.
We waren verrast om te horen dat het plaatsen van gasten de meest populaire tactiek blijft.
Te vaak vertrouwen we op de tactieken waarmee we het meest vertrouwd zijn en die we het beste kennen. Laten we, om dit te verhelpen, een bredere kijk nemen en kijken naar hoe vijf verschillende strategieën eruit zien voordat we dieper op deze tactieken ingaan. We hopen dat we je kennis laten maken met nieuwe manieren om geweldige links op te bouwen.
1. Snelwerkende linkbuilding
Een veelgemaakte fout is om te denken dat alle benaderingen voor linkbuilding middelenintensief zijn. Dit is gewoon niet waar, hoewel sommigen dat ongetwijfeld wel zijn. Maar als u op zoek bent naar tactieken om u te helpen snel goede links te krijgen, vindt u tal van quick win-mogelijkheden.
De laaghangende vruchten zijn meestal de gemakkelijkste links om te krijgen, wat betekent dat ze ook degene zijn die uw concurrenten als eerste zullen bereiken. Dit betekent niet dat ze niet gebouwd mogen worden, integendeel.
Een quick win-strategie ziet vaak een hoog rendement voor minder inspanning in tactiek.
Deze overwinningen zijn degenen die een sterke basis leggen en u op een gelijk speelveld plaatsen met concurrenten die deze tactieken al hebben geïmplementeerd.
U moet realistisch zijn en begrijpen dat deze strategie in concurrerende industrieën zelden voldoende is om topposities te behalen.
Om uw SEO-prestaties naar een hoger niveau te tillen, moet u uw strategie meestal op andere doelen richten, zodra u de quick-win-mogelijkheden heeft uitgeput.
2. “Traditionele” linkbuilding
Traditionele tactieken voor het bouwen van links zijn afhankelijk van uw inspanningen om handmatig een link te plaatsen. Er is dus meestal volledige controle over de uitkomst van tactieken, in tegenstelling tot wanneer u afhankelijk bent van een journalist of derde partij die naar uw site wil verwijzen.
En juist daarom vallen deze tactieken onder de categorie “manuele linkbuilding”. Maar laten we duidelijk zijn: de links waar je controle over hebt zijn meestal niet van de beste kwaliteit.
In de ogen van Google zijn alle links die niet redactioneel zijn geplaatst (de beslissing om de link dan te plaatsen door een ander) manipulatief.
Als gevolg hiervan hebben ze waarschijnlijk weinig invloed op de ranglijst, worden ze helemaal genegeerd of, als deze tactieken op grote schaal worden geïmplementeerd, kunnen ze de prestaties van uw site schaden.
Dat gezegd hebbende, het zijn op zich geen slechte links en, afgezien van de impact op SEO, kunnen ze duidelijk nuttig zijn, bijvoorbeeld in termen van verwijzend verkeer, of je helpen jezelf te positioneren als een leider van mening. Zorg ervoor dat u de tijd neemt om de tactiek volledig te begrijpen, de bijbehorende risico’s te kennen en deze zorgvuldig te gebruiken.
Door de vleugel, zoals bij quick win-tactieken, wordt een strategie die is gericht op traditionele tactieken voor het bouwen van links, gemakkelijk gekopieerd door concurrenten. Het zal u geen significant concurrentievoordeel opleveren.
3. “Verdiende” links
Als u echt een concurrentievoordeel wilt behalen door middel van links, moet u een strategie volgen om redactionele links te verwerven.
Earned link-tactieken kosten veel moeite, maar je wordt beloond. U moet bereid zijn tijd en middelen te investeren in het verkrijgen van verdiende links; maar door dit te doen, krijgt u links waar uw concurrenten nog langer voor moeten vechten.
En vergeet niet wat Google ons al jaren vertelt in zijn richtlijnen voor webmasters :
De beste manier om andere sites aan te moedigen relevante en kwalitatieve links naar uw site te maken, is door unieke en relevante inhoud te publiceren, waardoor u op natuurlijke wijze aan populariteit wint bij internetgebruikers.
Het creëren van kwalitatieve content wordt beloond. Links vormen over het algemeen vrijwillig toegewezen redactionele stemmen. Hoe nuttiger de inhoud op uw site, hoe groter de kans dat een andere persoon die inhoud interessant vindt voor hun lezers en naar uw site linkt.
— Google-richtlijnen voor webmasters (systemen koppelen)
Wanneer u een link verdient, is dat omdat een derde partij de beslissing heeft genomen, dat wil zeggen dat ze een reden hebben om naar u te verwijzen; het voegt waarde toe aan het eigen publiek.
Dit is het ultieme in linkbuilding en zijn essentiële tactieken voor succes in concurrerende niches.
4. Betaalde linkbuilding
Ondanks het feit dat het kan worden beschouwd als een directe schending van de Webmasterrichtlijnen van Google en een duidelijk gedefinieerde tactiek als linkschema, is betaalde linkbuilding anno 2022 nog relatief wijdverbreid, om de eenvoudige reden dat het resultaat garandeert.
Het verkrijgen van links is een moeilijke taak, dat valt niet te ontkennen. En zelfs handmatige linkbuilding en de enorme hoeveelheid beschikbare quick win-tactieken vereisen inspanning om resultaten te behalen.
Een paar punten om te onthouden:
Betaalde linkbuilding kan worden vergeleken met manipulatie van het algoritme van Google. Het is daarom een tactiek die waarschijnlijk minder inspanning vereist, maar zeer riskant.
De meeste links waarvoor u hebt betaald, kunnen, als u uw strategie verkeerd hanteert, uiteindelijk afkomstig zijn van sites die niet thematisch gerelateerd zijn, die een groot aantal uitgaande links hebben en die over het algemeen van slechte kwaliteit zijn.
Bovenop dat risico, onthoud dat als u links kunt kopen, uw concurrenten dat ook kunnen.
Er zijn natuurlijk enkele uitzonderingen op deze regel: wanneer het verkrijgen van links ter ondersteuning van uw SEO-strategie niet uw prioriteit is, maar u wel verwijzingsverkeer wilt ontvangen of merkautoriteit wilt opbouwen bij het gebruik van gesponsorde plaatsingen en advertorials op kwaliteitssites, en dat je hebt een rel=”nofollow” of rel=”sponsored” attribuut om een negatieve impact op je zoekresultaten te voorkomen.
5. Black hat linkbuilding
Black hat-strategieën voor het bouwen van links zijn vaak gericht op het manipuleren van de rangschikking van zoekmachines en, zoals hierboven vermeld, vaak gericht op onethische tactieken die rechtstreeks in strijd zijn met de richtlijnen van Google en methoden gebruiken die deel uitmaken van wat wordt gedefinieerd als een systeem van links.
Er is weinig of geen aandacht voor de gebruiker. We zitten eerder in een spel om het algoritme te omzeilen.
Deze tactieken leiden meestal tot een handmatige actie of de toepassing van een algoritmisch filter. Naarmate de algoritmen zich blijven ontwikkelen, kan men links vinden die dit type aanpassing niet activeren, maar gewoon worden genegeerd.
Black hat-strategieën zijn niet duurzaam en mogen in 2020 niet als een haalbare optie worden beschouwd.
We gaan geen black hat-tactieken delen of uitweiden. We willen ze geen zichtbaarheid geven, omdat we denken dat het geen tactieken zijn om te gebruiken, tenzij de risico’s goed onder controle zijn.
Quick win-tactieken voor het bouwen van links
Probeer de onderstaande tactieken als je op zoek bent naar tactieken die weinig moeite kosten, veel opleveren en niet veel tijd of middelen vergen om te implementeren.
Dit zijn allemaal handige tactieken waar het logisch is om je inspanningen op te concentreren vanwege hun gemak.
1. Achtervolg gebroken links
Het bouwen van links op gebroken links is een bewezen tactiek die gemakkelijk is, geweldig om mee te beginnen en snel resultaten kan opleveren.
Deze strategie omvat het vinden van relevante pagina’s in uw branche die mogelijk naar u kunnen verwijzen en uitgaande links hebben verbroken. U kunt contact opnemen met site-eigenaren en voorstellen dat ze hun verbroken link bijwerken door te verwijzen naar relevante inhoud op uw site.
Een heel snelle techniek hiervoor is om het backlinkprofiel van uw concurrenten te controleren door te zoeken naar verbroken links. U kunt leren hoe u deze taak kunt uitvoeren met behulp van de Backlink Audit-tool van SEMrush in deze handleiding voor het vinden van verbroken backlinks van een concurrent .
2. Volg niet-gerelateerde merkvermeldingen
De meeste bedrijven worden om de een of andere reden wel eens genoemd in de pers. Dit is het gevolg van de inspanningen van het PR-team, of zelfs van de “natuurlijke” vermeldingen die je krijgt omdat je een referentie bent in je vakgebied.
Het is niet ongebruikelijk dat deze media-aandacht niet naar uw site verwijst en slechts een vermelding van het merk. Maar het toevoegen van een link is vaak eenvoudig en kost weinig moeite.
Het moeilijkste is al gedaan: de media-aandacht krijgen. U kunt merkvermeldingen vinden met behulp van de Brand Monitoring- tool van SEMrush. U krijgt meldingen wanneer iemand u noemt zonder een link naar uw site toe te voegen.
U kunt dan een beleefde e-mail schrijven naar de persoon die u heeft genoemd en hen vragen een link toe te voegen, zodat ze kunnen zien hoe dit nuttig kan zijn voor hun lezers: het zal hun beslissing gemakkelijker maken.
Je krijgt de link niet altijd toegevoegd, maar met minimale inspanning zijn degenen die je verdient met deze tactiek de moeite waard.
3. Herstel verloren en verbroken links
Na verloop van tijd gaan links om verschillende redenen verloren of verbroken, waar u geen controle over heeft.
Dit kan zijn omdat de auteur de inhoud heeft bijgewerkt en de link heeft verwijderd, de link is verloren gegaan tijdens een site-update of de pagina een 404-omleiding of 301 is geworden.
Het kan zelfs het gevolg zijn van het feit dat een pagina op uw site met links die ernaar verwijzen een 404 is geworden. Links die naar een 404-pagina verwijzen, worden echter niet in aanmerking genomen door het rangschikkingsalgoritme van Google.
Wat de reden ook is, u moet uw site controleren op verloren en verbroken links en actie ondernemen om deze te herstellen:
Neem contact op met de persoon met wie u oorspronkelijk contact had voor deze site en probeer de link te laten toevoegen of repareren wanneer het probleem is opgelost.
Als u merkt dat een pagina op uw site een 404 is geworden die verbroken links veroorzaakt, stuur die URL dan door naar de meest geschikte pagina, herstel de oorspronkelijke pagina of neem contact op met de site en vraag om de doellink te updaten.
U kunt gebroken en verloren backlinks vinden en controleren met de Backlink Audit -tool van SEMrush.
4. Bestaande links herpositioneren
Het herpositioneren van links is een geweldige tactiek die wordt aanbevolen door Ross Tavendale in zijn artikel Weekly Wisdom over technische linkbuilding . Het is geen veelbesproken tactiek, maar toch relatief eenvoudig te gebruiken en het verhoogt de effectiviteit van je bestaande links.
Analyseer eenvoudig de links die naar uw startpagina verwijzen en zorg ervoor dat u de links die over de specifieke kenmerken van de producten of diensten die u aanbiedt, opnieuw positioneert. Dus identificeer degenen die verstandiger zouden zijn geweest om naar een interne pagina van uw site te verwijzen in plaats van naar de startpagina.
Wat ik zou doen, is kijken naar alle links die naar mijn startpagina verwijzen en de inhoud analyseren om te zien of er iets is over onze blauwe widgets.
Ik zou contact opnemen met de mensen die over mijn blauwe widgets hebben geschreven en zeggen: “Hallo, je hebt naar mijn startpagina verwezen. Hartelijk bedankt ! Je bent echt geweldig, maar het is een slechte gebruikerservaring. Mensen klikken, gaan naar de startpagina en ze kunnen niet zien wat je op mijn blauwe widget hebt geschreven. Dus kunnen we ze rechtstreeks naar deze widget brengen? En
meestal zijn mensen aardig genoeg om de link bij te werken en rechtstreeks naar de bestemmingspagina te gaan.
Het is ook een goede tactiek als u een reeks regionale sites lanceert, terwijl u voorheen slechts één wereldwijde site had. Stel dat u een nieuwe site lanceert die zich richt op klanten in het VK: analyseer uw linkprofiel, zoek naar .co.uk-domeinen, neem dan contact met hen op en vraag hen om die links naar uw nieuwe regionale site bij te werken.
5. Leverancierslinks
Als u producten van andere mensen verkoopt, is de kans groot dat uw leveranciers en fabrikanten vanaf hun sites naar retailers linken. Over het algemeen is het een heel snelle link om te krijgen.
Maak een lijst van al uw fabrikanten en leveranciers en scan hun sites om te zien of ze linken naar retailers en wederverkopers. Zo ja, ben je erbij?
Vaak zul je merken dat ze niet zo vaak worden bijgewerkt als zou moeten, en sommige retailers ontbreken. Als uw winkel er niet bij staat, neem dan contact op met de persoon die u kent bij uw leverancier en vraag of zij ervoor kunnen zorgen dat u wordt toegevoegd.
6. Links van vereniging en lidmaatschap
Betaalt u om lid te zijn van een branchevereniging zoals uw plaatselijke Kamer van Koophandel?
In dit geval tonen deze organisaties hun leden en plaatsen ze een link naar hen, en als je nog niet in de lijst staat, is meestal alleen een e-mail nodig om toegevoegd te worden.
7. Koppelingsverzoek bij omgekeerd zoeken naar afbeeldingen
Heeft u in het verleden infographics gemaakt of aangepaste foto’s geplaatst als onderdeel van uw contentstrategie?
Misschien heeft u een gevestigde branche-expert in uw bedrijf (of dat van uw klant) die vaak in de pers wordt geciteerd?
Ga naar Google Afbeeldingen en voer een omgekeerde afbeeldingszoekopdracht uit.
Als u sites vindt die uw afbeelding gebruiken zonder naar u te linken, neem dan contact met hen op en vraag hen er een toe te voegen.
8. Vraag en antwoord-platformlinks
Weet je nog dat we zeiden dat linkbuilding net zoveel gaat over het focussen op tactieken die je verwijzingsverkeer stimuleren en merkbekendheid vergroten, als over het verbeteren van de zoekresultaten?
Hoewel dit je alleen nofollow-links oplevert, is het gebruik van Q&A-platforms zoals Quora en Reddit een geweldige manier om links te bouwen die gericht verkeer naar je site sturen. Deze links helpen je ook om je linkprofiel te diversifiëren.
Investeer in communities die gerelateerd zijn aan uw activiteit op deze platforms en zorg ervoor dat u waarde toevoegt. Het gaat niet om aankomen als een bloem en een link toevoegen, maar om het delen van relevante inhoud en handige suggesties om gebruikers te helpen die vragen stellen.
Hier is een uitstekende gids van Julia McCoy van Search Engine Journal, waar u meer leert over het gebruik van deze tactiek als onderdeel van uw strategie.
9. Optimaliseer uw interne netwerken
Dit is een iets andere tactiek: als we het over linkbuilding hebben, richten onze inspanningen zich vaak alleen op het bouwen van externe links, maar een goede techniek met quick wins kan zijn om tijd te besteden aan het verbeteren van de structuur van de interne links van uw site.
De interne mesh is inderdaad belangrijk om de PageRank op uw site correct te verdelen. Als je links naar bepaalde pagina’s hebt gekregen, maar de impact van die links niet hebt gemaximaliseerd door autoriteit en link juice naar andere gerelateerde pagina’s door te geven, zie je mogelijk een duidelijke verbetering.
Interne koppeling kost tijd en moeite om goed te doen, maar het is iets waar u volledige controle over heeft en vandaag kunt beginnen, zonder afhankelijk te zijn van een derde partij. Waarom zou u niet eens een kijkje nemen in dit artikel van Fred Bobet over deze kwestie?
[ create-campaign bg_images=”https://static.semrush.com/blog/uploads/media/9b/22/9b22fc4ebb33e944ffd9a2c0774d9a19/blog-link-building-mistakes-03-(1).png” bg_button=”-succes ” header=”Lanceer het interne koppelingsrapport” text=”Maak een project in de Site Audit-tool”]
Traditionele linkbuilding-tactieken
Sommige tactieken die ooit op grote schaal werden gebruikt en misbruikt, zijn de afgelopen jaren steeds meer onder de loep genomen door Google. Dit wordt verklaard door het feit dat ze niet resulteren in het verkrijgen van verdiende links, de linkbuilders werken “actief” mee aan het plaatsen van de link.
Maar begrijp me niet verkeerd, deze tactieken produceren niet per se giftige links die naar uw site verwijzen, verre van dat, en nog minder zijn ze illegaal of “black hat”.
U hoeft alleen maar te begrijpen hoe u ze allemaal moet gebruiken, weten hoeveel u moet stoppen met het bouwen van links op deze manier, en ook overwegen welke andere voordelen deze links kunnen bieden.
1. Directory-inzendingen
Er was een tijd dat mappen werden ontworpen met als enig doel links te bouwen.
Ze zagen er zo uit:
oude linkmap
Het lijkt echt op spam, nietwaar?
Er is hier geen waarde voor gebruikers, en deze site bestaat uiteraard alleen om naar anderen te verwijzen. Het bouwen van links op dit soort directory’s is echt niet aan te raden. Maar je moet de tactiek niet afwijzen alleen omdat het een geweldige manier is om goede links te krijgen, vooral als je in een kleine niche actief bent of een lokaal bedrijf hebt.
Zoek naar niche- of regionale directory’s waarvan het hoofddoel is om gebruikers te helpen de juiste vestiging voor hen te vinden. Gezond verstand zal u meestal vertellen of het de moeite van het vermelden waard is of niet. Vraag uzelf eens af of u het als potentiële gebruiker nuttig zou vinden? Als dat zo is, is het waarschijnlijk de moeite waard om naar te linken.
2. Gastbloggen
Matt Cutts kondigde de dood van gastbloggen in 2014 aan , maar zijn verklaring had betrekking op het misbruik van deze tactiek van linkbuilding uit artikelregels op elke site die dergelijke inhoud accepteert.
Deze tactiek is nog steeds een geweldige manier om links te krijgen in 2020, zolang de aanpak de juiste is, d.w.z. je bent niet van plan om het massaal te doen.
Vergeet de links even. Het publiceren van uw inhoud op een relevante blog, waar u nuttige informatie en expertise deelt, is een geweldige manier om uw profiel op te bouwen. Dat is het belangrijkste. Het feit dat je meestal een link krijgt om meer informatie over jezelf te geven, kan als een bonus worden gezien.
Een snelle Google-zoekopdracht met een paar operators kan tal van mogelijkheden voor het plaatsen van gasten onthullen. Hier is een voorbeeld met “schrijf een artikel”.
afbeelding.png
Onthoud dat als u gemakkelijk mogelijkheden voor gastblogposts kunt vinden, uw concurrenten dat ook kunnen. Wat betekent dat links die u op deze manier verdient, u mogelijk niet het concurrentievoordeel geven dat andere tactieken kunnen bieden.
3. Distributie van persberichten en contentsyndicatie
Google heeft duidelijk gemaakt links uit persberichten te negeren . Hij verwees toen naar het gebruik van distributiediensten voor persberichten die uw inhoud syndiceren naar een aantal verschillende sites.
Deze tactiek heeft misschien ooit gewerkt, maar de tijden zijn veranderd, en als u PR-verwijzingsservices alleen gebruikt om links op te bouwen, is de kans groot dat u er niet van profiteert.
Dat wil niet zeggen dat je niet naar de pers moet pitchen voor links en media-aandacht, verre van dat.
4. Links in blogopmerkingen en forums
Het is je misschien opgevallen dat links in blogopmerkingen en forums worden beschouwd als schendingen van de richtlijnen van Google.
In werkelijkheid is het echt een tactiek die afhangt van de omstandigheden.
Laat geen reacties achter op blogs die niets met uw bedrijf te maken hebben door een link naar uw site toe te voegen; het is pure spam, net als het invoegen van links in forumberichten die geen waarde toevoegen.
Dat gezegd hebbende, kunt u nog steeds verkeer krijgen van relevante en doordachte opmerkingen en forumberichten. Maar dat gebeurt wanneer uw benadering van tactiek is gebaseerd op behulpzaam zijn in discussies en wanneer uw link waarde toevoegt.
5. Wederzijdse links
Wederzijdse links (u wijst naar mij, en ik wijs naar u) zijn een andere tactiek die is vastgesteld in Google’s definitie van linkschema’s, en ze zijn een schending van de richtlijnen. Maar dat is alleen het geval als ze op grote schaal worden geproduceerd.
Als u de mogelijkheid heeft om naar een partner in uw branche te verwijzen en hen verwijzingsverkeer te sturen, en zij hetzelfde voor u doen, zal het u geen kwaad doen.
Ga echter geen links uitwisselen zonder rekening te houden met relevantie en context.
SEMrush studie handleiding actie penalty Google links
Een SEMrush-infographic over de belangrijkste handmatige straffen – klik op de afbeelding om toegang te krijgen tot het volledige onderzoek
Tactiek om verdiende links te krijgen
Verdiende links zijn het ultieme in linkbuilding.
Waarom ? Omdat iemand er bewust voor kiest om specifiek naar uw site te verwijzen in plaats van naar die van iemand anders.
Het gebruik van link-earning-tactieken is een manier om een concurrentievoordeel te behalen en links te krijgen waar concurrenten alleen maar van kunnen dromen en zullen proberen te repliceren.
De tactieken die volgen zijn zeer geavanceerd, maar leveren de beste resultaten op als je bereid bent om uit te zoeken hoe je ze in je voordeel kunt gebruiken.
1. Digitale PR
Digitale PR, een tactiek voor het opbouwen van links die snel in de mode raakt onder SEO’s, is een manier om hoge autoriteitslinks te krijgen uit nieuwspublicaties met behulp van PR-tactieken.
Het is gewoon de meest effectieve manier om natuurlijk op grote schaal een groot aantal redactionele links van goede kwaliteit te krijgen. Het omvat het creëren van boeiende en aanwijsbare inhoudsbronnen en het gebruik van pitching en PR-bereik om journalisten te overtuigen deze verhalen in hun verhalen te behandelen door naar de bron te verwijzen.
Maar er is meer dan één manier om een succesvolle digitale PR-campagne te voeren, en we zullen vier van de meest effectieve benaderingen bekijken.
Gegevensgestuurde onderzoeken
Wanneer je een digitale PR-campagne rond data bouwt, heb je zeker genoeg geweldige verhalen om aan de pers te pitchen.
De verhalen en pitches die journalisten het meest aanspreken, zijn die met iets dat ze niet gemakkelijk alleen zouden kunnen doen. Het zijn drukbezette mensen, vaak gedwongen om 7 of 8 artikelen per dag te schrijven, waardoor ze citaten, afbeeldingen, kopieën en meer moeten zoeken.
Door data te gebruiken, deel je unieke verhalen die worden ondersteund door bevindingen uit studie of onderzoek, waar journalisten dol op zijn.
Gegevensbronnen die u in uw campagnes kunt gebruiken, kunnen variëren van uw eigen interne gegevens tot vertrouwde openbare datasets, zoals die van data.gov , de open datasite van de Amerikaanse overheid.
Kijk voor inspiratie eens naar dit onderzoek van de meest hardwerkende muzikanten , waar een muziekschool gegevens van Setlist.fm analyseert over de tours van de meest populaire Billboard-artiesten om te onthullen welke artiesten het meest hebben getourd en het meest hebben opgetreden keer.
Studie over de hardst werkende muzikanten
Deze digitale PR-campagne kreeg links op meer dan 30 publicaties.
Een paar jaar geleden maakten infographics het veel gemakkelijker om links naar perspublicaties te verkrijgen. Zelfs eenvoudige infographics zoals “Hoe + infinitief…” kunnen relatief gemakkelijk een aanzienlijk aantal links verzamelen, waarvoor slechts enige outreach- en communicatie-inspanningen nodig zijn.
De tijden zijn veranderd en een simpele infographic gericht op advies en meningen zal waarschijnlijk geen echte impact hebben (“hoe + infinitief”, lijstjes, etc.), maar dat betekent niet dat infographics niet meer effectief zijn.
Punten om te onthouden:
Er moet gewoon een verhaal zijn.
Infographics moeten worden gebruikt als een eenvoudige, gemakkelijk te delen manier om uw inhoud te visualiseren.
Een infographic is slechts een formaat, maar als het wordt gebruikt om een verhaal te vertellen, zal succes waarschijnlijk volgen.
We hadden onlangs een artikel geschreven over de ideale infographic ! Onze grote infographic (hieronder een fragment) over de 40 technische SEO-fouten is bijvoorbeeld overgenomen door veel referentiemedia zoals Abondance .
Infographic 40 technische SEO-fouten
Als u op zoek bent naar een manier om een digitale PR-campagne te lanceren waar mensen over zullen praten, kunnen enquêtes een geweldige manier zijn om erachter te komen hoe mensen een onderwerp ervaren.
Het is een tactiek die dicht bij traditionele PR ligt, waardoor het relatief eenvoudig is om media-aandacht en links in de pers te krijgen. Je kunt het publiek peilen op platforms zoals OnePoll en Pollfish .
Zorg ervoor dat u uw resultaten opschrijft (en idealiter in visuele vorm weergeeft) door een inhoudsbron te maken, in plaats van de resultaten in een persbericht te pitchen. Dit vergroot uw kansen op links, niet alleen op merkvermeldingen.
Bronnen en interactieve tools
Als je de middelen hebt, kan het lanceren van bronnen en interactieve tools een geweldige manier zijn om een indrukwekkend aantal kwalitatief goede links in de pers te verdienen.
Bekijk deze gebruiksvriendelijke tool waarmee je je potentiële inkomsten als Instagram-beïnvloeder kunt berekenen : er zijn meer dan 300 links verzameld.
Bereken uw inkomsten op Instagram
Wanneer je boeiende, interactieve content of een tool maakt, maak je van een link een essentieel onderdeel van het verhaal.
Stel je voor dat een journalist een geweldige tool noemt zonder er een link naar te plaatsen. Dat zou toch geen zin hebben? Door links een essentieel onderdeel van het verhaal te maken, zorg je ervoor dat je links maximaliseert en merkvermeldingen minimaliseert.
2. Linkbuilding vanuit professionele bronnen
Om links te krijgen, hoeft u soms geen gegevensgestuurde middelen, onderzoeken of campagnes te maken.
Als u identificeert waar uw bedrijf waarde kan bieden aan uw publiek, kunt u die informatie gebruiken om links op bronpagina’s op te bouwen. VVV-kantoren, reisbureaus, universiteiten en lokale overheden zijn hiervoor goede voorbeelden.
Een concurrentieanalyse kan u helpen bronnen te vinden die naar uw concurrenten verwijzen, maar niet naar u. Dit geeft je mogelijkheden om te verkennen.
Zie je deze pagina gewijd aan professionele bronnen op de website van de Universiteit van Lille?
Het bevat een aantal externe links naar uitgevers of instanties die werkzaam zijn in de juridische en gezondheidssector. U moet er alleen voor zorgen dat de link die u aanbiedt waarde toevoegt aan de pagina. Dit kan door middel van inhoud of een gids zijn, of gewoon voortkomen uit het kernaanbod van uw bedrijf.
3. Casestudy’s en getuigenissen
Het gebruik van casestudy’s en getuigenissen kan een geweldige manier zijn om links te verdienen. Het enige wat je hoeft te doen is een korte tekst te schrijven waarin je uitlegt waarom je het product of de dienst leuk vindt.
Deze tactiek maakt vaak gebruik van bestaande relaties en biedt aan om uw mening over hun aanbod te delen om hen te helpen meer te verkopen. Je kunt zelfs toestemming krijgen om door hen te worden geciteerd, en in dat geval krijg je een link terug.
4. HARO & #journorequest
Als u HARO (Help a Reporter Out), of zijn Franse equivalenten Response Source of Authority Sources niet in de gaten houdt , loopt u waarschijnlijk kansen op media-aandacht (en links) voor uw klant of bedrijf mis.
Elke dag wenden journalisten en makers van inhoud zich tot hun platforms om bronnen voor hun verhalen te vinden. Ze zoeken naar bedrijven zoals het uwe om waarde en deskundig advies toe te voegen aan hun inhoud; dus het is een tactiek waar je je voordeel mee moet doen.
Niet al uw antwoorden zullen worden gebruikt, maar het is een relatief eenvoudige tactiek die goede resultaten kan opleveren in termen van gezaghebbende links. Maar reageer alleen op vragen waar u deskundige feedback kunt geven. #journorequest werkt op dezelfde manier met journalisten die deze hashtag op Twitter gebruiken om bronnen te krijgen.
5. Newsjacking
Reactieve PR, ook wel newsjacking genoemd, is een techniek om snel te reageren op mediagebeurtenissen en te kijken naar kansen waar u (of uw klant) geloofwaardig commentaar op dat onderwerp of verhaal kunt geven.
De term newsjacking werd gepopulariseerd door David Meerman Scott en verwijst naar merken die mediaverhalen ‘hacken’ om de aandacht op hun inhoud te vestigen, of om media-aandacht te krijgen of links naar hun homepages.
Bij Newsjacking draait alles om snel reageren en ervoor zorgen dat je een opmerking of inhoud niet dwingt om te worden geassocieerd met een media-evenement dat geen verband houdt met je merk.
6. Wolkenkrabbertechniek (en omgekeerde Wolkenkrabber)
De Skyscraper-techniek is bedacht door Brian Dean van Backlinko en heeft de afgelopen jaren een enorme aanhang gekregen in de SEO- en linkbuilding-gemeenschap.
Je kunt hier een volledige tutorial lezen over het gebruik van deze tactiek . Het heeft drie stappen:
Vind goed presterende inhoud die de moeite waard is om naar te verwijzen.
Produceer inhoud die nog beter is dan het origineel.
Neem contact op met mensen die het hebben behandeld en vraag hen te wijzen op uw verbeterde bron.
Deze tactiek is gebaseerd op het creëren van de beste inhoud over een onderwerp en deze te gebruiken om links te stelen van degenen waar je inspiratie uit hebt gehaald. Brian heeft zelfs een geweldige video gemaakt om je door de verschillende stappen van deze tactiek te leiden.
Maar waar niet veel over wordt gesproken bij het bespreken van de Skyscraper-techniek, is wat de omgekeerde Skyscraper-techniek wordt genoemd .
Het is gebaseerd op een soortgelijk principe, maar in plaats van inhoud te vinden die goed heeft gepresteerd, zoeken we naar inhoud die niet goed heeft gepresteerd, maar potentieel heeft. In een notendop, inhoud die geweldig zou kunnen zijn, maar slecht was ontworpen. Ga vervolgens op pad en maak de beste inhoud rond dat onderwerp en praat vervolgens met de juiste webmasters en uitgevers.
7. Inhoud horloges – Heb je een geweldige post gemaakt als onderdeel van je contentmarketingstrategie ?
Het is niet ongewoon om horloges in bijna alle sectoren te vinden. Er zijn zelfs maandelijkse horloges in de digitale PR- en SEO-industrie, zoals Content, Curated en The Weekly SEO . SEMrush biedt een maandelijks nieuwsoverzicht op zijn Franse blog met de beste artikelen van het moment.
In wezen zijn horloges gewoon lijsten met de beste inhoud in een branche over een bepaalde periode, en ze zijn vaak heel gemakkelijk te vinden met behulp van zoekoperators op Google, zoals:
“Trefwoord” + intitle: “wekelijkse horloge”
“Trefwoord” + intitle: “slaap”
“Trefwoord” + inurl:eve
“Trefwoord” + “beste blogs van de week”
Je moet ervoor zorgen dat je geweldige inhoud hebt gemaakt die de moeite waard is om te markeren en te adviseren voordat je voorstelt om het in een horloge te stoppen.
8. Expertinterviews
Als u een branche-expert in uw bedrijf of dat van uw klant heeft, kan een interview met hem gepubliceerd in gespecialiseerde publicaties een geweldige manier zijn om niet alleen een relevante link te krijgen, maar hem ook te positioneren als een opinieleider op dit gebied .
Hier is een uitstekend recent voorbeeld op de Journal du Net, waar onze woordvoerder sprak over dit bewogen jaar 2020 op het gebied van SEO.
Olivier Amici, woordvoerder van SEMrush Frankrijk
nGoogle-zoekoperators bieden waardevolle hulp bij het vinden van deze mogelijkheden. En beperk je niet tot schriftelijke interviews: video’s en podcasts zijn ook geweldig, en vaak bevatten ze een link naar de site van de gast.
9. Expert horloges
Hoewel deze tactiek een paar jaar geleden te vaak werd gebruikt, kunnen horloges van experts nog steeds een geweldige manier zijn om links te verdienen.
U moet een reeks experts in uw branche selecteren en hen een reeks vragen stellen (dit is bijna het omgekeerde van de content intelligence-tactiek, waarbij u degene was die de inhoud maakte). Vervolgens zet je het allemaal om in boeiende inhoud door de meningen van deze marktleiders en de inzichten die ze hebben geleverd samen te brengen.
Als je het eenmaal hebt gepubliceerd, laat het dan aan iedereen weten die eraan heeft bijgedragen, en toon koppen en belangrijke informatie aan de pers of andere relevante uitgevers.
U zult merken dat sommige van de bijdragers een link naar uw inhoud op hun “zoals te zien in de pers”-pagina of een vergelijkbare pagina zullen plaatsen. En er zijn ook vaak invalshoeken en debatten waar vakbladen dol op zijn.
Hier is een goed voorbeeld waarbij experts hun tips over Google Shopping delen ; hij kreeg 13 schakels.
Als u goede experts kiest, met een voldoende mate van geloofwaardigheid, is het altijd een geweldige tactiek om te gebruiken, en het zal uw merk helpen positioneren als een thought leader.
Betaalde linkbuilding-tactieken. Elke betaalde link kan snel in strijd zijn met de richtlijnen voor webmasters van Google, tenzij u er een rel=”nofollow” of rel=”sponsored” attribuut op toepast om te voorkomen dat de PageRank wordt doorgegeven. Dat gezegd hebbende, kan het nuttig zijn om betaalde links te gebruiken om uw merk op te bouwen en verwijzingsverkeer te krijgen, en dat is waar deze tactiek over gaat.
1. Gesponsorde blogberichten
Laten we zeggen dat er een invloedrijke blogger is die naam heeft gemaakt in uw branche en duizenden paginaweergaven per maand onder uw doelgroep krijgt. Het is onwaarschijnlijk dat hij gratis naar u gaat linken (tenminste als reactie op uw verzoek). Waarom zou hij? Hij heeft tijd besteed aan het opbouwen van een publiek, en hij zal die exposure niet voor niets geven.
Het is mogelijk om met influencers samen te werken om gesponsorde inhoud of een blogpost te publiceren, zij zullen deze weergeven en naar uw bedrijf verwijzen in ruil voor betaling:
Dit kan een geweldige manier zijn om jezelf voor te stellen aan een nieuw publiek en bezoekers te trekken.
Zorg ervoor dat de link het kenmerk rel=”sponsored” gebruikt om duidelijk aan te geven dat het een betaalde samenwerking is.
Advertorials op topnieuwspublicaties werken op dezelfde manier.
Dit zijn niet bepaald links gemaakt voor SEO, maar links om zichtbaarheid te krijgen en je merk te ontwikkelen.
2. Beoordelingen van aangeboden producten
U weet dit misschien niet, maar in de ogen van Google worden links die zijn verkregen door een product te doneren aan een recensent geclassificeerd als betaald. Hoewel er geen geld werd gewisseld, was er een transactie van de waarde van het product.
Net als bij gesponsorde blogposts, kunnen influencer-producten een geweldige manier zijn om uw merk onder de aandacht te brengen van een nieuw publiek. Vergeet niet hier ook een rel=”sponsored” attribuut op te nemen.
3. Beurzen
Het aanbieden van beurzen om links op te bouwen is een andere tactiek die is misbruikt en, indirect, is het een winstgevende tactiek voor het bouwen van links. Het gaat simpelweg om het opzetten van een redelijk groot studiebeursfonds en het vermelden van de vereisten en aanbiedingen op een speciale pagina op uw site, voordat u contact opneemt met de middelbare scholen en universiteiten die de huidige beurzen aanbieden in de hoop dat ze een link naar u plaatsen.
Het is een populaire techniek, omdat bewezen is dat het links krijgt van onderwijs- en andere instellingen waar je normaal geen link van zou krijgen, maar het is de afgelopen jaren misbruikt en overdreven gebruikt.
Het is typisch een grijze hoed-techniek: zelfs als je niet rechtstreeks betaalt voor een link, is het verkrijgen ervan je primaire doel wanneer je dit studiebeursfonds opricht. Deze techniek kan je helpen om geweldige links te bouwen, maar het is het beste om het niet te overdrijven.
De Starbu https -beurspagina kreeg bijvoorbeeld links van meer dan 700 unieke domeinen.
4. Sponsoring
Het sponsoren van bijvoorbeeld een lokaal sportteam, Meetup-evenement of conferentie is ook een veelgebruikte tactiek om verbindingen op te bouwen. Het komt zelden voor dat gesponsorde personen dit niet kenbaar maken en een link naar hun sponsor plaatsen. Maar nogmaals, deze tactiek valt in de categorie grijze hoed.
Zorg ervoor dat het evenement of de organisatie die u sponsort een connectie heeft met uw bedrijf en dat u er voordeel uit haalt (buiten de simpele connectie). Maar als u alleen sponsort om een link te krijgen, moet u overwegen of een dergelijke investering elders effectiever is, vooral als de links die u krijgt niet thematisch relevant zijn.
Hoe gebruik je outreach voor linkbuilding?
In bijna elke strategie voor linkbuilding die u gebruikt, moet u via e-mail communiceren om kansen en discussies te genereren en uiteindelijk links te krijgen. Pitchen voor de pers, een outreach-campagne, het vinden van mogelijkheden voor het plaatsen van gasten, enz. zijn verschillende varianten van hetzelfde proces.
Om linkbuilding echt onder de knie te krijgen, moet je goed worden in het opbouwen van relaties (of samenwerken met iemand die dat is).
Wat is linkbuilding uitbesteden?
Je linkbuilding uitbesteden is simpelweg het identificeren van mensen in uw branche (of het nu influencers, journalisten, bloggers of webmasters zijn) die mogelijk geïnteresseerd zijn om naar u te linken, en contact opnemen om een relatie op te bouwen en de voordelen van het weergeven van uw inhoud te verkennen.
Maar in dit geval kan ‘inhoud’ naar verschillende dingen verwijzen. Dit kan betekenen dat u contact met hen opneemt om exclusieve interviews met de CEO van uw bedrijf aan te bieden, hen uw nieuwste datagestuurde digitale PR-campagne te pitchen of ideeën voor gastberichten te pitchen.
Kort gezegd is outreach het proces van het vinden van en contact opnemen met potentiële leads die mogelijk naar u linken.
Een paar tips voor een succesvolle outreach
Er zijn een paar belangrijke dingen die u moet weten voor een succesvolle outreach (dit onderwerp wordt in detail behandeld in deze gids ). Je moet :
Vind en identificeer de juiste prospects.
Schrijf aantrekkelijke e-mailonderwerpregels die ervoor zorgen dat u de e-mail wilt openen.
Schrijf boeiende e-mails die de ontvanger aanmoedigen om je serieus te nemen.
Het is een proces voor het testen van uw eigen benaderingen en moet worden afgestemd op de specifieke linkbuilding-tactiek die u gebruikt. Vergeet niet om outreach-e-mails te personaliseren en duidelijk de actie te schetsen die u van hen verwacht.
Wilt u dat ze een link naar een bestaand artikel toevoegen, uw verhaal dekken in de publicatie waarvoor ze schrijven, uw voorstel voor een gastpost accepteren? Zorg dat je duidelijk bent.
Outreach is echt een essentiële tactiek om u te helpen geweldige links op te bouwen en te verdienen. Je hebt alleen tijd nodig om je aanpak te perfectioneren.
Een ding dat het succes van elke outreach-campagne bepaalt, is de kwaliteit van de lijst met contactpersonen. Het is belangrijk dat je bereid bent tijd en moeite te investeren in het vinden van de juiste leads. Je kunt tactieken gebruiken zoals:
Analyseer het backlinkprofiel van uw concurrenten.
Vind journalisten die andere onderwerpen in uw branche hebben behandeld via Google Nieuws.
Gebruik een mediadatabase om geschikte prospects te vinden.
Het maken van een kleinere, maar gerichte lijst met contactpersonen levert vaak betere resultaten op dan grotere lijsten, die het gevoel hebben dat u een breed net uitwerpt.
Doe je onderzoek en zorg ervoor dat je outreach-pitch waarde toevoegt.
Eenvoudige manieren om mogelijkheden voor linkbuilding te ontdekken
We hebben veel tactieken voor het bouwen van links bekeken en hopelijk heb je nu ideeën over hoe je ze kunt gebruiken om geweldige links op te bouwen. Maar waar begin je met het vinden van nieuwe kansen?
Of u nu gastposten, monitoring of zelfs nichemappen wilt gebruiken, Google is vaak de beste plaats om te beginnen. Je hebt geen extra tools nodig en je kunt binnen enkele minuten talloze mogelijkheden vinden.
Aarzel niet om zoekoperators te gebruiken voor meer efficiëntie.
Vind de pagina’s van uw concurrenten die de meeste links ontvangen
Als u van plan bent om de Skyscraper-techniek te gebruiken om geweldige inhoud te maken en links van de pagina van uw concurrent te stelen, is het nuttig voor u om uw strategie te ontwikkelen om informatie te krijgen over de soorten inhoud die uw concurrenten gebruiken om links te krijgen (en andere mensen in uw branche, zelfs als ze geen directe concurrenten zijn).
Als anderen in uw branche datagestuurde digitale PR-bronnen gebruiken, moet u hetzelfde doen om links van vergelijkbare (of betere) kwaliteit te krijgen. U vindt de pagina’s (op andere sites) die de meeste links hebben ontvangen met behulp van de Backlink Analytics -tool : ga naar het tabblad Verwezen pagina’s en sorteer ze op aantal verwijzende domeinen.
U krijgt dan de pagina’s van de site die de meeste links hebben ontvangen.
U moet uw gezond verstand gebruiken en de pagina’s met het “privacybeleid” en soortgelijke pagina’s negeren. Richt u op informatie die nuttig kan zijn voor uw campagnes.
Backlinkanalyse
Het succes van een linkbuilding-campagne kan van persoon tot persoon verschillen
Het hangt af van uw campagnedoelen. Het is echter belangrijk dat u de statistieken begrijpt waarmee u rekening moet houden bij het stellen van deze doelen.
Het is gevaarlijk om je te concentreren op het aantal gebouwde links, omdat je daarmee de kwaliteit verwaarloost. Gebruik informatie over uw concurrenten om de linkverschillen tussen u en anderen te bepalen en ervoor te zorgen dat u de juiste links opbouwt, de links die uw positie zullen verhogen.
Overweeg een of meer van de volgende statistieken:
Authority Score (een SEMrush-statistiek die de algehele kwaliteit van een site beoordeelt en u vertelt hoe invloedrijk een backlink van een site kan zijn voor uw SEO).
De verhouding follow/nofollow-links (idealiter bevat je linkprofiel veel meer follow-links dan nofollow-links).
Thematische relevantie (hoe gerelateerd zijn de sites waarop u links naar uw bedrijf krijgt? Links van nauw verwante inhoud zijn over het algemeen waardevoller).
Aantal unieke verwijzende domeinen (u wilt niet altijd links van dezelfde domeinen krijgen en u moet zich richten op het vergroten van het aantal unieke verwijzende sites in uw linkprofiel).
Nombres de liens toxiques (une autre métrique de SEMrush qui indique si un lien peut constituer un risque pour les classements de votre site. Il est préférable de n’avoir aucun lien toxique dans votre profil de backlinks. Dans le cas contraire, vous devrez le schoonmaken).
U kunt ook doelen overwegen zoals merkzichtbaarheid, plaatsingen in bepaalde publicaties, verwijzingsverkeer, enz. : het is vooral een kwestie van het meten van de elementen die belangrijk zijn voor uw activiteit.
Veel plezier met linkbuilding!